Bun găsit vă spune Camelia Teodosiu din spațiul creat pentru cei care îndrăznesc să viseze și să proiecteze o Românie de nota 10.
Tema acestei ediții aduce în atenția noastră conceptul Generatorului de tehnologie civică. Este o idee inovativă a echipei Code for Romania care are convingerea că ”Putem să construim o Românie mai bună împreună”. Și pentru acest scop măreț au propus o serie de obiective strategice ca parte a unor programe și proiecte derulate în parteneriat cu instituții publice, ONG-uri, administrația locală și cu toți cei care susțin modernizarea României în valorile statului de drept.
O mai bună relație cetățean stat se conturează a fi un bun început pentru recâștigarea încrederii în structurile înființate pentru a fi în serviciul public; un obiectiv pe care organizația Code for Romania și-a propus să îl atingă fără costuri exorbitante și vorbe mari, ci cu etape concrete de implementare a unor soluții open-source, pornind de la firul ierbii, dar cu viziunea de ansamblu a problemei.
Invitata eimisunii Olivia Vereha – cofondator Code for Romania ne prezintă atât organizația care într-un timp relativ scurt a devenit una dintre cele mai apreciate pentru profesionalism, seriozitate, metodologiile de lucru și calitatea soluțiilor informatice implementate, cât și modul de implementare al proiectelor dezvoltate de ei.
Descrierea obiectivului O mai bună relație cetățean stat propus de Code for Romania îl întâmpină pe cel interesat cu mesajul ”Bine ai venit în Civic Labs, locul în care tratăm România cu inovaţie.”
Acest program abordează practic nevoile reale ale societății și propune un mod mai bun de a pune tehnologia la dispoziția omului de rând și a instituțiilor publice dar și o creșterea gradului de implicare socială.
Olivia Vereha ne vorbește despre aspecte esențiale de care echipa Code for Romania a ținut cont în relația cetățeanului cu statul:
”Doar ca să dau cateva exemple, există școli, parcări, drumuri publice, spații comune, un grad mai mic sau mai mare de poluare și nu în ultimul rând autorități publice. Cetățenii au nevoie de servicii publice adaptate epocii în care trăim oriunde ar fi pe teritoriul României sau in diaspora. Interacțiunea dintre ei și fiecare dintre elementele de mai sus se petrece identic în fiecare dintre unitățile administrativ teritoriale ale țării și cu toate acestea în unele orașe nu avem deloc servicii digitale pentru a deservi aceste interacțiuni, iar în multe orașe ele există parțial, dar sunt incredibil de greu de utilizat. Să luăm un exemplu: O mare parte a interacțiunii cetățeni-autorități o constituie depunerea de sesizări și raportarea problemelor. Pentru a raporta, ei sunt nevoiți să caute unde și cum pot sesiza nereguli și, ca urmare a dificultății procesului, cel mai des abandonează. Problemele rămân nerezolvate și neraportate. De aceea, utilizatorul are nevoie de o soluție unică prin care să poată scrie o sesizare și să aibă certitudinea că mesajul său ajunge la instituția potrivită, fie că vorbim despre o autoritate locală (ex: Primăria) sau una centrală (ex: Garda de Mediu, ANPC). Există multiple soluții de sesizări la nivel local, dar ele nu ușurează munca cetățeanului și, deși identice, fiecare oraș cheltuiește bani pentru a dezvolta câte o soluție proprie. Avem nevoie de o soluție unică pentru cetățean, iar banii cheltuiți de fiecare primărie in parte pot fi economisiti si directionati spre investiții mai complexe. Acceași problemă o întâlnim și la nivelul website-urilor primăriilor. Situația la nivel local în ceea ce privește prezența online a instituțiilor publice este dezarmantă. Website-ul primăriei este principalul punct de comunicare între administrație și cetățean, iar în majoritatea covârșitoare a situațiilor aceste website-uri sunt neactualizate, inaccesibile pe dispozitive mobile, prezintă probleme majore de securitate și nu oferă informație la zi pentru oameni. Deși nevoile de comunicare și de publicare de informații de interes public, precum și serviciile oferite cetățeanului sunt identice, fiecare primărie își construiește propriul site, ceea ce se traduce în faptul că se consumă sume uriașe pentru website-uri, iar aceasta pune o presiune foarte mare pe bugetele locale, adesea limitate în special în administrațiile locale din urbanul mic și rural. Putem folosi o solutie unica pe care o poate instala fiecare primărie în parte și o poate folosi individual. Exemplele pot continua inclusiv în zona da creștere a gradului de transparență al instituțiilor sau a gradului de engagement (n.r. angajament) în randul populației. Soluțiile pentru transmiterea de sugestii catre primărie sau cele care ajută la bugetarea participativă, toate sunt identice din punct de vedere al comportamentului tehnic; atunci de ce nu folosim soluții naționale, customizate la nivel local?”
Interesați să aflăm cum au fost gândite aceste soluții pentru ca noi, în calitate de cetățeni să avem o mai bună relație cu statul, Olivia Vereha ne-a explicat că cel mai important punct din tot procesul de digitalizare este proiectarea, adică tot ce are loc înainte de scrierea propriu-zisă a codului:
”Aici este cea mai mare parte a muncii Code for Romania, chiar daca mulți ne percep ca fiind o comunitate de development tehnic cu precădere. Este esențial ca proiectarea soluțiilor să fie făcută cu specialiștii potriviți și ca urmare a unei analize de nevoi profunde. Ne bucurăm că putem începe acest demers cu primăriile din Sinaia și Brașov pentru a înțelege cum putem eficientiza autoritățile locale și ne bucurăm că din ce în ce mai multe primării și-au anunțat disponibilitatea de a utiliza soluțiile pe care le dezvoltăm, pe care le-am proiectat sau urmează să le proiectăm”.
Autor: Camelia Teodosiu