“Fluturii sunt liberi”, primul spectacol pentru persoane cu dizabilităţi
O mică hală abandonată, unde se produceau cândva pălării, devine în 2017 un spaţiu cu atitudine: locul de joc al Teatrului Basca.
Ironia sorţii face, ce-i drept, ca numele de Basca să ia amprenta locului iniţial, dar se potriveşte mănuşă cu intenţia. Întâlnirile dintre artişti, persoanele vulnerabile şi comunitate nu puteau avea loc sub un joben burghez. Mai degrabă se înghesuie sub o bască, una care să ne cuprindă pe toţi.
Basca organizează ateliere de teatru, circ, film şi muzică. Spectatorii pot fi persoane vulnerabile…. din dorinţa de a clădi poduri între lumile interioare care, adesea, ne forţează limitele, barierele de gândire şi de înţelegere.
E vorba de empatie, la Teatrul Basca. Jocul face posibilă ieşirea din izolare, e încercarea de a rupe cercul discriminării sau al abuzului.
La început au fost Refugiaţii, au urmat apoi alţi Vulnerabili, chiar Invizibilii…
Teatrul Basca, împreună cu Asociația Ceva de Spus, au creat primul spectacol de teatru accesibilizat, din Timișoara, pentru persoane cu dizabilități.
Spectacolul „Fluturii sunt liberi” de Leonard Gershe, regia Ana Maria Ursu, îi aduce în fața publicului pe Simion Caragia, Jasmina Mitrici, Alina Ilea și Ioan Codrea.
E o dublă provocare pentru regizoarea Ana Maria Ursu: nu avem doar interdicţia pandemică de a intra într-o sală de spectacol, ci şi aceea de a livra spectacol unor oameni care nu au avut până acum o astfel de experienţă.
Povestea tânărului nevăzător Don Baker, care vrea să trăiască independent şi să se îndrăgostească, este presărată cu momente muzicale, iar finalul neașteptat lasă loc pentru o continuare în imaginaţia oricărui spectator.
Accesibilizarea spectacolului se realizează prin descriere narativă, interpretare mimico-gestuală, iar în cazul difuzării fizice la Teatrul Basca, prin accesibilizarea spațiului cu ajutorul unei rampe de acces pentru persoane în scaun cu rotile.
Curând, spectacolul va fi înregistrat radiofonic și va fi distribuit on-line gratuit. Obiectivul celor două asociații este ca accesibilizarea spectacolelor de teatru să devină o practică uzuală, nu doar ocazională sau mai degrabă excepțională, cum este în prezent.
”Provocările cu care se confruntă persoanele cu dizabilități până să ajungă la un spectacol de teatru sunt multe, începând de la mediul fizic inaccesibil, până la mediul informațional inaccesibil.
Cred că toată lumea trebuie să aibă măcar o dată șansa să vadă cum e să participi la un spectacol de teatru”, declară Simona Smultea, persoană nevăzătoare, consultant pentru accesibilizarea spectacolului și co-președintele Asociației Ceva de Spus.
Autor: Simona Pele