Radio Târgu Mureș: Scriitoarea Diana Găbureac, un sculptor de cuvinte în roca...

Radio Târgu Mureș: Scriitoarea Diana Găbureac, un sculptor de cuvinte în roca brută a semnificației

515
0

Vă invităm într-o călătorie în lumea vastă a literaturii, un univers al cărui cod l-am descifrat alături de o tânără cu sclipiri de geniu. Încă din copilărie, părinții i-au descoperit fascinația pentru lectură. Diana Găbureac a început să citească cursiv la vârsta de 3 ani, iar în anii de școală primară scria deja recenzii de carte și urma cursuri de jurnalism.

Deține numeroase premii și participări la olimpiade naționale, iar pasiunea pentru studiu a rămas aceeași și în contextul actual. Deși nu a putut concura la competițiile pe care le aștepta, Diana a continuat să citească, să scrie proză și poezie, să caute inspirație în fiecare detaliu mărunt.

Diana Găbureac este elevă a Colegiului Național Alexandru Papiu Ilarian din Tg-Mureș și va începe, din toamnă, clasa a XI-a. Elevii se află într-o căutare constantă a echilibrului între mediul social și cel academic, între domeniul real și cel uman, crede Diana, motivând astfel opțiunea sa pentru profilul matematică-informatică bilingv engleză.

De la părinți nu a moștenit doar biblioteca plină, ci și dăruirea pentru a-și putea duce la împlinire visurile. Câteva repere fundamentale după care se ghidează sunt setea  de cunoaștere și dorința de a se dezvolta, pentru sine și nu pentru ceilalți.

Relația Dianei cu literatura se rezumă la diversitatea acesteia: „Scriu poezie pentru a mă putea privi cu adevărat, în oglindă. Scriu eseuri reflexive pentru a explora lumea din interiorul meu. Scriu, pentru că așa îmi place să fiu.”

Găsește inspirația în tot ce o înconjoară, pornind de la un vers auzit la radio sau de la chipul unei persoane pe care abia a întâlnit-o. Când citești descoperi ideile celuilalt ca într-o conversație autentică. Perspectiva scriitorului asupra lumii ne poate ajuta să o clarificăm pe a noastră, crede tânăra scriitoare.

 „Literatura a fost un light motiv al existenței mele. Nu cred că există tezaur lingvistic care să poată egala limba română.”

Prima experiență olimpică a Dianei Găbureac fost una timpurie, în clasa a IV-a, când a obținut locul I la Olimpiada națională de Educație Civică. În gimnaziu, oportunitatea de se afirma în spațiul olimpic a crescut exponențial. În anul 2016, s-a calificat la trei olimpiade naționale – Olimpiada națională de Limba și Literatura Română, Olimpiada națională Lectura ca Abilitate de Viață și Olimpiada națională de Lingvistică Solomon Marcus. La primele două, a obținut premiul întâi în clasamentul național și, implicit, calificarea la etapa internațională. Începând cu clasa a VI-a, s-a calificat, în fiecare an, la Olimpiada națională de Limba și Literatura Română și a obținut locul I în clasamentul județean, în cadrul Olimpiadei de Religie în 2019. În ultimii trei ani, Diana a ajuns în faza națională a concursului interdisciplinar „Cultură și Spiritualitate Românească”, competiție ce urma să devină olimpiadă, în acest an.

Tânăra scriitoare Diana Găbureac privește însă, dincolo de rezultatul primar, spre oportunitatea care se așterne ulterior. Premiile au venit ca o confirmare a talentului și a muncii sale și nu au reprezentat niciodată un obiectiv primordial. Crede în competiția cu propria persoană care surclasează competiția cu ceilalți.

Educația din punct de vedere academic este completă doar alături de educația din mediul social. Diana Găbureac pune în aplicare inițiativa pe care o transmite educația civică, prin intermediul proiectelor de voluntariat în care se implică.

Absolvenții de gimnaziu și liceu au depășit cu emoție, perioada stresantă a examenelor, proba la Limba și literatura română, fiind considerată cea mai importantă provocare. Foarte mulți dintre elevi întâmpină dificultăți în procesul de învățare și nu acordă nicio șansă autorilor clasici români. Îi asociază cu ideea de examen național, resping ideea de memorare, de strictețe și consideră că nu le este stimulată abilitatea de a formula opinii proprii, concludente, crede Diana Găbureac, elevă multi premiată la olimpiadele naționale de literatură română.

„Lectura online este un mijloc de informare divers, însă nu putem rezuma întregul proces educațional la școala online. Cred în puterea de schimbare a sistemului educațional actual și putem ajunge la cea mai bună versiune a educației românești.” 

Un elev de succes este cel care își urmează visul cu pasiune. Progresul elevilor se construiește din semne de întrebare. Factorul familial este decisiv, impactul susținerii părinților se reflectă decisiv în educația copiilor. Acestea au fost câteva dintre certitudinile elevei Diana Găbureac, susținute în cadrul conferinței online cu tilul „Succesul școlar – presiunea familiei sau susținere necondiționată”, o întâlnire în mediul online, desfășurată în perioada marilor examene, la care au mai participat și un profesor, un psiholog, un cercetător și un părinte.

Diana a adus în discuție o idee foarte interesantă și anume faptul că nu există un concept care să definească ierarhia valorii unei persoane. Părinții nu ar trebui să își susțină copiii în goana după note, rezultate, care nu sunt fondate pe o anumită pasiune. Înainte de a fi perfect, un copil trebuie să fie fericit.

Parcurgerea unei cărți pare să fie un lucru atât de dificil, încât nu mai corespunde cerințelor omului contemporan. Diana Găbureac, o adolescentă însetată de cunoaștere ne îndeamnă spre lectură, într-o notă optimistă:

„Între om și carte s-a stabilit o simbioză. Omul contemporan nu se poate rupe de carte. Cartea este produsul firii umane; sunt inseparabile.”

Realizator : Veronica Ilie