Tema accestei ediții este inspirată de pictura unui foarte apreciat artist – Ammar Alnahhas – absolvent al Facultății de Arte Plastice a Universității din Damasc, Siria.
La scurt timp după încheierea studiilor (2001), Ammar s-a stabilit în România, în 2006, iar 13 ani mai târziu, a obținut cetățenia română. Este membru în mai multe organizații profesionale, dintre care Asociația de Arte Plastice din Siria (încă din anul2003) și Uniunea Artiștilor Plastici din România (din 2021).
De-a lungul ultimilor ani, lucrările artistului au fost incluse în numeroase expoziții de grup și expoziții personale, atât în țară, cât și peste hotare.
Printre distincțiile primite în decursul carierei se numără premii pentru sculptură – Premiul Expoziției „Femei Orientale”, în 2004. În 2006, primește – Cheia Vechiului Damasc, considerat cel mai important premiu pentru pictură, iar în 2023, Ammar Alnahhas primește Premiul I la prima ediție a Bienalei Naționale de Artă a Orașului Regal Curtea de Argeș.
Sursele sale de inspirație se compun atât din experiențele trăite în țara natală, cât și din România unde locuiește, în prezent, iar arta lui reflectă într-un mod unic această dualitate a spiritului său.
Ammar Alnahhas își descrie stilul de pictură ca pe o conversație între el și opera sa de artă. El schițează frecvent în timp ce este acasă, inspirându-se din tehnicile de sculptură pe care le-a învățat la școală. În calitate de sculptor, în primul rând, abordarea sa picturală reflectă întotdeauna acest fundament, mai degrabă decât cel al unui pictor.
„Eu și picturile mele vorbim unul cu celălalt, mărturisește Ammar. Nu termin niciodată o lucrare până nu am vorbit cu ea. Între timp, schițez. Acasă, mă găsesc mereu cu o bucată de hârtie în mâini. Schițele la care lucrez sunt în buna tradiție a școlii de sculptură pe care am urmat-o. În primul rând, sunt sculptor – și asta puteți vedea în schițele mele. Pictez mereu ca sculptor, nu ca pictor.”
Universul creat de Ammar Alnahhas, poate fi admirat, în această perioadă – iunie –iulie 2024, atât în cadrul expoziției Conversații tăcute de la Palatul Mogoșoaia, cât și a expoziției Anarhia Ordinii de la Art Safari – Muzeul expozițiilor temporare, Palatul Dacia de pe strada Lipscani, din București.
Despre creația lui Ammar, criticul de artă Dr. Marius Tița spune: „Este o spiritualitate de limbaj universal, de imediată aderență și luminoasă comuniune în pictura lui Ammar Alnahhas. Născut și format ca artist în Siria, afirmat ca pictor în România, Ammar nu forjează o simbioză artistică sau vreo interferență culturală. El se exprimă în minunata tehnică a picturii, comunică și construiește o frumoasă stare de spirit, o trăire vizuală plină de lumină caldă și culoare intensă. Este o creație profund originală, în care îl recunoaștem pe artist, cu generoasele sale opțiuni morale, cu deschideri spirituale și simbolistica personală, autentică, de temeinică devenire.”
Iată și câteva cuvinte despre Ammar Alnahhas și Expoziția Anarhia Ordinii de la Art Safari venite din partea curatoarei acestei expoziții – Ana-Maria Altmann:
„Ca un contrapunct de-a dreptul paradoxal al unei societăți din ce în ce mai dinamice și mai tehnologizate, în care noținea timpului a deviat deja de pe orbita unei conștiințe de sine și omul și-a redus treptat și de bună voie existența la doua premise, și anume aceea de a se interconecta și cea de auto-expunere histrionică, Ammar Alnahhas deschide ferestre spre lumi, care asemenea viselor se află în afara timpului măsurabil, neavând absolută nevoie de acesta. Asemenea viselor, cosmosul creat de Ammar Alnahhas se supune cu acuratețe ritmurilor unor structuri de basm cu iz oriental. Format la Academia de Arte din Damasc, artistul se exprimă în demersul de creeație plastică și relația dintre formă și culoare, eminamente prin amplificarea strălucirii paletei cromatice, care în gestica ei păstoasă generează un miraculos festin vizual. Universul creat de Ammar se relevă și se exacerbează prin cadențele straturilor picturale care se condiționează reciproc, fac referire unele la celelalte și în ciuda complexității lor nu rămân niciodată de nepătruns. Propriul sine găsește mereu în nevoia de armonie, o busolă care ajută la orientarea în structura multidimensională al lucrărilor. Fără a friza trivialul, varietatea tematică este primordial axată pe imediatul înconjurator, pe ceea ce ochiul său descoperă în proxima apropiere, transformând-o pe panză într[1]un loc a cărei expresie poate deveni o metodă eficace pentru a reflecta asupra discursului artistic contemporan. Dincolo de respingerea oricărei goane după senzational sau a intenției de conceptual, Ammar Alnahhas creează formal, în scheme compozitionale clasice, echilibrate și ordonate, intensificate de expansiunea exploziv-anarhică a culorii, a luminii și a texturilor. Artistul are un sentiment acut al spațialității culorii. Luminozitatea transformă câmpurile cromatice înt-un joc de construcție a proporțiilor care eliberează potențialul energetic al culorilor și potențează valoarea tonală a unor acorduri muzicale. Spațiile picturale, de aici și de aiurea povestesc viața dintr-o perspectivă sau alta, scoțând la iveală invizibile legături între acum și atunci în pânze ce recreează dinamic un fir narativ. Poetica unui spațiu expandat în permanta lui oscilare între ordine și anarhie.”
Realizator: Camelia Teodosiu
Foto: Ammar Alnahhas / Camelia Teodosiu