Radio Târgu Mureș: „Creștem mari, construind viitorul cu mini roboți din LEGO”

Radio Târgu Mureș: „Creștem mari, construind viitorul cu mini roboți din LEGO”

167
0

Elevii Școlii Gimnaziale din comuna Cristești, județul Mureș, se bucură de un proiect inedit, care poate genera schimbări în modul de învățare și predare a fizicii. Copiii învață să programeze roboți construiți din seturi de piese LEGO speciale. Inițiatoarea proiectului, Alina Șandor, absolventă de studii de inginerie și automatizări a avut ideea de a aduce în școală aceste cursuri de inițiere în robotică.

Proiectul a început în iunie 2019, când, împreună cu un grup de copii curioși, Alina Șandor a pornit într-o aventură săptămânală, cu ateliere de construit din piese lego, diferiți roboței (animale, mașini de reciclat gunoi și multe altele) pe care îi pun în mișcare. Au învățat împreună despre ciclul de viață al unei broaște, cum se construieste un baraj, dar cel mai important lucru, au învățat să lucreze în echipă. Elevii și-au dezvoltat abilitățile de comunicare, creativitatea, gândirea critică, într-un mod distractiv și captivant. În proiecte au fost implicate și cadrele didactice, care au avut și au o deschidere mare pentru a afla lucruri noi, alături de copii.

Despre ce discutăm când vorbim despre roboți? Probabil că vă gândiți la roboții din Terminator sau la mașinuțele care explorează alte planete, dar robotica în educația STEAM este mult mai prietenoasă pentru copii și a fost construită pentru a servi scopurilor educaționale.

STEAM este un concept educațional relativ nou, îl putem traduce prin Știință, Tehnologie, Inginerie, Artă și Matematică, o compilație de cinci discipline academice. Acesta le oferă copiilor experiențe unice de învățare bazate pe joc, povestire și învățare experiențială, cu scopul de a-i încuraja să își exploreze cunoștințele, contribuind în același timp la dezvoltarea lor socio-emoționale.

Bazate pe acest concept, atelierele de lego inițiate de Alina Șandor au început în urmă cu patru ani, la Școala Gimnazială din Cristești, județul Mureș. Primul contact cu noțiunile de construcție și programare a avut loc în proiectul, „WeDoLego, We learn science”. Cu ajutorul acelor seturi de lego copiii au învățat diferite lucruri, despre animale, fenomene ale naturii, diferite clădiri. Iar acum, cu ajutorul noilor seturi achiziționate, copiii aprofundează aceste noțiuni, într-un nou proiect intitulat „Creștem SMART cu STEM”. Având o complexitate mai mare, noile seturi îi ajută pe copii să-și dezvolte mai bine imaginația și să înțeleagă mai ușor anumite fenomene și experimente din domeniul fizicii, pentru ca atunci când le vor aprofunda în programa școlară, să le fie deja cunoscute și ușor de asimilat.

Beneficiile proiectelor care au la baza inițierea în robotică sunt multiple şi de lungă durată atât pentru copii cât şi pentru cadrele didactice. Pe de o parte, copiii îşi completează noţiunile dobândite prin programa şcolară, pe de altă parte, ajută profesorii implicați să ţină pasul cu tehnologia modernă şi instrumentele de lucru actuale. Noile seturi de lego, mai complexe, vin cu noi provocări pentru elevi.

De pildă, lecțiile SPIKE Essential sunt structurate în jurul unei povestiri amuzante, bazată pe rezolvarea unei probleme întâlnite în viața reală, temele acestor povestiri conducând către transformarea gândirii în gândire logică. Lecțiile BricQ Motion ajută la stimularea înțelegerii forțelor, mișcării și interacțiunilor, oferind experiențe practice simple de învățare, fără a fi nevoie de tehnologie. Instrucţiunile de folosire sunt foarte clare, iar în completarea lor există multe detalieri online, astfel copiii pot lucra ușor, ne asigură coordonatorul atelierelor, Alina Șandor. Pregătirea lecțiilor a adus cu sine și emoții.

Alina Șandor ne-a povestit că a început prin a studia roboții pentru pregătirea atelierelor și a urmat cursuri de specialitate organizate de LEGO Academy. Primirea veștii că proiectele au fost câștigătoare a mai venit un rând de emoții, pentru că urmau procedurile de implementare și nu avea certitudinea că elevii vor primi bine aceste idei. Însă bucuria copiilor care și-au văzut creațiile „în mișcare” a fost cel mai bun feedback primit.

Alina Șandor își dorește să îi familiarizeze pe elevi și cu ideea de competiție, prin organizarea unei olimpiade de robotică, în vară, la Târgu Mureș. Alina Șandor nu este doar coordonator și inițiator al proiectelor LEGO, ci a început ca voluntar și mai apoi, a devenit trainer, în cadrul programului educațional „Ajungem MARI”. Se dedică zilnic scopului propus de asociație, acela de a oferi ajutor copiilor din centre de plasament și medii defavorizate pentru a deveni oameni mari integrați în societate, independenți și responsabili.

În 2023, noi proiecte le vin în ajutor celor defavorizați. Jocurile Lego sunt distractive și te țin departe de telefon, spun elevii prezenți la atelierele de inițiere în robotică, organizate în fiecare zi de marți, la școala din Cristești. Copiii își doresc să participe la competiții renumite în domeniul roboticii și se pregătesc de pe acum, fiind foarte atenți la toate etapele de construire.

Atelierele de robotică s-au dovedit a fi un real succes, sunt foarte utile pentru copii și îi ajută să-și dezvolte imaginația și spiritul de echipă. Elevii Școlii Gimnaziale din localitatea Cristești, coordonați de Alina Șandor sunt mult mai creativi, și-au dezvoltat abilități tehnice, precum mecanica, programarea și electronica și au acum mai multe șanse pentru a-și dezvolta o carieră în tehnologie sau inginerie.

Realizator: Veronica Ilie

Fotografii din arhiva Alinei Șandor – inițiator al poiectelor LEGO