Radio Cluj: Andreea Ștefan –  talentul anului în IT în Copenhaga

Radio Cluj: Andreea Ștefan –  talentul anului în IT în Copenhaga

123
0

Andreea Nicoleta Ștefan are 28 de ani și este, începând din ultimele zile ale lui 2022, talentul anului în IT, la categoria dezvoltare, în Copenhaga. Andreea a plecat în străinătate cu o licență în IT de la Universitatea Tehnică din Cluj-Napoca, la un program de masterat în IT pentru care a primit și bursă de studiu și s-a descurcat singură cu toate cele necesare traiului. Acum lucrează la o firmă daneză de profil și este foarte apreciată. Povestind cu ea, am aflat ce înseamnă premiul obținut pentru comunitatea de IT din Danemarca, ce planuri are pentru cariera ei, dar și dacă are gânduri de întoarcere acasă, la Cluj-Napoca.

Premiul obținut de Andreea se numește „IT talent” – talent în IT,  o competiție organizată de o revistă renumită de IT, din Danemarca (version2), cu scopul de a oferi recunoaștere oamenii talentați ce lucrează în domeniul IT. Se acordă premii pentru câteva categorii diferite dintre care și pentru categoria de dezvoltator IT. Companiile din domeniu tehnic din Danemarca pot să nominalizeze câte un candidat, trimit scrisori de recomandare în care motivează alegerea explicând de ce persoana respectivă are abilitățile tehnice, sociale și realizarile necesare să fie demnă de premiu. Apoi un juriu de specialitate organizat de personalități din domeniul IT evaluează candidații și selectează premianții. Alegerea Danemarcei, mai exact a Copenhagăi a fost una aleatorie pentru Andeea Ștefan. Căuta un program de masterat care să ofere și bursă, ea fiind șefă de promoție, și un mediu în care să îi fie ușor să se descurce singură, cu toate cele necesare traiului zilnic.

Acum, ea are dovada aprecierii, nu doar din partea angajatorului, ci și din partea întregii comunități de IT din Copenhaga. Cu toate acestea, se gândește ca într-o zi, destul de curând, să se întoarcă acasă, la Cluj-Napoca.

Decanul Facultății de Automatică și Calculatoare, prof. dr. ing. Liviu Miclea:

”Facultatea de Automatică și Calculatoare din Cluj-Napoca este în acest moment într-o situație privilegiată, fiind facultatea cu cei mai mulți studenți din Universitatea Tehnica din Cluj-Napoca. Studiază în acest moment în facultate peste 3600 de studenți, dintre care cca. 2800 la nivel de licență, 700 la nivel de master și 100 la nivel de doctorat, cu o creștere de peste 3 ori în ultimii 20 ani. Lumea pe care încercăm să o oferim aici, în facultate este lumea spiritului şi a distincţiei, lumea respectului de sine şi a respectului pentru ceilalţi. Noi vedem această lume ca una a adevărurilor naturii exprimate prin puterea modelatoare a disciplinelor fundamentale (matematică, fizică, chimie, electrotehnică, electronică, fundamente de programare, teoria sistemelor) şi transpusă în concret prin intermediul disciplinelor specifice științei și ingineriei Automaticii și Calculatoarelor. Facultatea coordonează două domenii – Ingineria Sistemelor, cu specializarea de Automatică şi Informatică Aplicată şi Calculatoare si Tehnologia Informatiei cu specializarile: Calculatoare, respectiv Tehnologia Informaţiei, cu serii in limba romana si engleza, şi oferă educaţie pe trei niveluri academice: Licenţă, Master şi Doctorat.

Colectivul profesoral al Departamentul de Automatică, care împleteşte experienţa cu entuziasmul tinereţii, are o medie de vârstă de 39 de ani şi oferă o pregătire profesională la standarde înalte. Absolvenţii de Automatică și informatică aplicată îşi pot desfăşura activitatea în multiple domenii, având posibilitatea de a aplica, în mod creative, paleta largă a cunoştinţelor dobândite. La terminarea facultății, inginerii absolvenți ai specializării Automatică și informatică aplicată pot activa în domenii variate, cum ar fi: controlul roboţilor (mobili, industriali, umanoizi), controlul traficului (rutier, feroviar, aerian), industria automotive, sisteme automatizate din diverse domenii (transport feroviar, aerian, case inteligente), IoT, dar în același timp au și bagajul de cunoștințe necesar pentru industria software.

Departamentul de Calculatoare al Facultății oferă studii superioare și desfășoară activități de cercetare și dezvoltare competitive în domenii precum ştiinţa calculatoarelor, informatică, comunicaţii digitale și tehnologia informației. Personalul academic al departamentului de Calculatoare oferă o gamă largă de cursuri, de la cele fundamentale cum ar fi Arhitectura  calculatoarelor, Programare, Algoritmi și structuri de date, Sisteme de operare sau Baze de date, către cele de specialitate, cum ar fi Proiectare cu microprocesoare, Inginerie software, Rețele de calculatoare, Inteligență artificială, Prelucrarea imaginilor si recunoaşterea formelor, Programarea distribuită, Arhitecturi paralele, Informatică industrială și altele. Programele de studii sunt conforme cu recomandările organizației internationale ACM (American Computing Machinery) și sunt similare cu programele de studii oferite de alte universități din România și Europa. La terminarea studiilor, absolvenții din domeniul Calculatoare și Tehnologia Informației pot ocupa poziţii de inginer software sau hardware, programator, inginer de sistem sau inginer de rețele de comunicații, în diverse domenii de activitate.

Pe parcursul anilor, studenţii de la Facultatea de Automatică și Calculatoare pot beneficia de burse de mobilitate la Universităţi partenere din Europa (Germania, Olanda, Belgia, Portugalia, Franţa) şi nu numai. Absolvenţii de AC activează cu succes la firme de prestigiu din domeniu, cum ar fi: Bosh, Bitdefender, Emerson Microsoft, Arobs, Google, IBM, HP, National Instruments, TenarisSilcotub, s.a. punând în aplicare cunoştinţele dobândite, sau își continuă studiile la universităţi de prestigiu precum Berkeley, Columbia, Stanford, Cornell, ETH Zürich, TU München, TU Delft, ENS Lyon).

Similar, în cadrul departamentului de Automatică sunt mai multe grupuri de cercetare (sisteme cyber fizice, sisteme inteligente, sisteme dependabile, sisteme distribuite, sisteme înglobate şi senzori fără fir, robotică şi control neliniar, procese industriale, dezvoltarea rapidă a prototipurilor, metode de control avansat a proceselor), activitatea fiind structurată pe mai multe domenii importante de interes: agenţi inteligenţi, AI, data mining, securitatea datelor, senzori inteligenţi, programare distribuită, tehnologii de comunicaţii cu fir şi fără fir Wi-Fi,  LoRa. Majoritatea rezultatelor obținute în aceste domenii au fost aplicate în mai multe proiecte naționale și internaționale, în colaborare cu universități de prestigiu sau companii reprezentative (IBM, Volkswagen, Bosch, Emerson și multe altele). Studenţii facultății noastre sunt implicaţi în: Centrul Microsoft, Academia Cisco, Atelierul digital Google, sau Concursuri şi conferinţe studenţeşti (IoT Student Challenge, ACM International Collegiate Programming Contest (ACM ICPC), Computer Science Students Conference, AQTR Student, ș.a.).

Admiterea la Facultatea de Automatică și Calculatoare se realizează pe baza unui test grilă de matematică şi a rezultatelor obţinute la examenul de bacalaureat.  De asemenea, facultatea încurajează  performanța și susține pasiunea elevilor de liceu în domeniul IT. Astfel, absolvenții de liceu cu rezultate deosebite la olimpiadele și concursurile naționale de profil sau premiați la Concursul de programare pentru elevii de liceu organizat de către departamentul de Calculatoare pot fi admiși la facultatea noastră fără examen, pe locuri bugetate.”

Conf.dr.ing. Ovidiu Stan, de la Facultatea de Automatică și Calculatoare, un alt invitat al emisiunii ne vorbește despre schimbările apărute în percepția noilor generații de studenți cu privire la procesul de învățare.

Universitățile ar trebui să asigure condițiile necesare pentru inovare, implicare inventivă și un cadru lipsit de inhibiții astfel încât studenții să poată beneficia la maximum de pregătire, nu doar prin asimilarea de cunoștințe, ci și prin învățarea practică a modului în care ele pot fi aplicate în diverse situații. Profesorii nu ar mai trebui să fie superiori, ci mentori, iar eșecul ar trebui să devină o oportunitate pentru învățare.

Oana Durcău este studentă în anul IV la Facultatea de Automatică și Calculatoare din Cluj-Napoca. Experiența trăită de ea pe parcursul anilor de studii, în ceea ce privește nu doar activitatea didactică de la cursuri și laboratoare, ci și participarea la diverse competiții internaționale și programe extracuriculare, o determină să afirme că dacă ar avea de ales, nu ar opta pentru o universitate din afara țării.

”În timpul studiilor, mi s-au ivit tot felul de oportunități extracurriculare de către facultate, care m-au ajutat să cresc profesional. Iar ca studentă pasionată de antreprenoriat, am simțit că mi-am găsit mediul în care să-mi dezvolt competențele necesare pentru a putea să înființez ulterior un start-up. În cadrul echipei Media a SAS UTCN – Societatea Antreprenorială, am început să îmi dezvolt competențele de marketing atât de necesare când vine vorba de popularizarea unui produs sau serviciu. După care, prin intermediul organizației și prin anunțurile UTCN, am aflat de oportunitățile de finanțare pentru studenți care există și am aplicat convinsă că voi primi susținerea de care am nevoie.

Mai mult, am avut ocazia să iau parte la Inno-EUt – proiect finanțat de EIT (Institutul European de Inovare și Tehnologie), printr-un proiect de cercetare, antreprenorial, și să particip la diverse hackathoane internaționale, care m-au învățat să pun în practică cunoștințele acumulate și să testez ideile pe care le am. Prin UTCN, am avut șansa de a colabora cu 7 universități, din postura de asistent de cercetare, tot pe direcția antreprenorială. Toate aceste oportunități care mi s-au ivit pe parcursul anilor n-au făcut decât să îmi confirme că o direcție în zona de antreprenoriat este ceea ce mi se potrivește. Din acest motiv, în 2022 am pornit propriul start-up, Triliada, după ce am identificat o problema majoră: lipsa informării temeinice din partea elevilor de liceu, înainte de a aplica la o facultate. Prin platforma educațională pe care am lansat-o recent, punem în contact elevii cu oamenii care se află deja acolo unde ei își doresc să ajungă, pentru a descoperi ce presupune o facultate direct de la sursă, direct de la studenți.”

Realizator: Alina Nechita

Fotografii puse la dispoziție de Universitatea Tehnică din Cluj-Napoca și Andreea Nicoleta Ștefan