Se spune că pentru a creşte un copil e nevoie de un sat întreg; ei bine, pentru a creşte un copil cu autism, e nevoie de un sat ceva mai mare. Povestea de astăzi este despre Asociaţia Autism Transilvania, acolo unde fiecare copil cu autism, indiferent de gradul de afectare, poate să simtă că şi-a găsit comunitatea în care e iubit şi mereu binevenit. Personalul acestei asociaţii a identificat, de-a lungul celor 18 ani de activitate, diverse tipuri de terapii cu rezultate foarte bune. O parte au fost împrumutate ca model de bune practici, iar altele au fost create aici şi sunt unice în România.
“Muzica oferă un suflet universului, aripi minţii, zbor imaginaţiei şi viaţă oricui”, spunea Platon, iar în muzică nu există diferenţiere.
Terapia prin muzică a fost acceptată ca intervenţie utilă pentru persoanele cu autism de când a apărut în Anglia în anul 1950, iar în momentul de faţă este recunoscută drept profesie în peste 50 de ţări. La Asociaţia Autism Transilvania din Cluj-Napoca terapia prin muzică, practicată de majoritatea copiilor care vin aici, nu presupune învăţarea propriu-zisă a unui instrument, ci cântatul împreuna, ca mai apoi învăţarea să vină uşor, de la sine. Metoda imitaţiei este dezvoltată de terapeuţii asociaţiei. Fiecare frază este cântată pe rând de către fiecare participant la terapie şi astfel se creează un efect de ecou (ceea ce poate fi neobişnuit la început, însă are un profund efect meditativ şi relaxant). Metoda de terapie prin muzică este adaptată continuu, mai ales pentru că persoanele cu autism nu se manifestă identic. Fiecare au niveluri diferite de afectare şi mai ales de percepţie a lumii din jur.
“Fiecare copil care vine în terapie este o carte şi, astfel, fiecare experienţă mă ajută mult să învăţ, povesteşte Renáta Laszló muzicoterapeut la Asociaţia Autism Transilvania. “Asta e muzica pentru noi. O legătură strânsă în care, împreună, creăm melodia, simţim ritmul comun în inimile noastre şi ne concentrăm atât la cântarea cât mai corectă a pieselor, dar mai ales la prezentul trăit împreună prin muzică. Pentru spectatorii noştri ne dorim o călătorie împreună cu ei prin muzică, să ajungem la locul acela din inimă în care muzica ne uneşte, în care fiecare cuvânt e cântec, fiecare pas e dans şi fiecare sentiment este plin de iubire. Învăţăm cântând şi cântăm învăţând pentru că scopul e plăcerea şi bucuria, nu perfecţiunea”, a adăugat aceasta.
Meloterapia stimulează folosirea comunicativă a vocii şi dialogul preverbal, stabilind înţelegerea şi relaţiile dezvoltării lingvistice. Muzica este într-o mare măsură folosită ca parte a programelor de intervenţie timpurie pentru copiii cu autism, deoarece interacţiunea muzicală stimulează un comportament comunicativ similar interacţiunii emoţionale precoce. Aşadar, pentru cei de la Asociaţia Autism Transilvania, muzica înseamnă o legătură strânsă în care, împreună, pacient şi terapeut cântă, simt ritmul comun şi se concentrează la prezentul trăit, într-o formă armonioasă de comunicare.
Asociaţia Autism Transilvania a fost creată în urmă cu 18 ani, dintr-o mare nevoie a câtorva părinţi de a oferi servicii de terapie copiilor lor diagnosticaţi cu tulburare în spectru autist. În acea perioadă aceste servicii erau aproape inexistente în România: nu reuşeau să cuprindă decât foarte puţin şi neorganizat nevoile copiilor şi tinerilor cu TSA, iar sprijinul pentru familiile lor era neacoperit. AAT s-a născut şi îşi continuă activitatea din dragostea pentru copil, din dorinţa de a-i oferi şanse reale pentru a-şi atinge potenţialul maxim prin acces la servicii specializate furnizate de profesionişti.
“Suntem primul ONG care a deschis un Centru de zi pentru copii cu autism în Cluj–Napoca şi un reper în comunitatea regională şi naţională. Luptăm să schimbăm percepţia eronată asupra autismului, să producem o schimbare în mentalitatea şi atitudinea socială faţă de copiii cu TSA. Terapeuţii noştri au avut parte de cursuri de specializare cu oameni foarte pricepuţi din afara ţării, iar cazurile de succes s-au înmulţit considerabil”, povesteşte Nicoleta Niste, Director Executiv la Asociaţia Autism Transilvania.
Echipa AAT este formată în prezent din 2 asistenţi sociali, 24 terapeuţi calificaţi pentru lucrul cu copilul cu TSA, specialişti ABA, logopezi, kinetoterapeuţi şi coordonatori terapie, implicaţi şi în colaborarea cu şcolile de masă pentru a ajuta incluziunea copiilor. Principalele activităţi constau în evaluarea psihologică şi intervenţia specifică pentru persoanele cu TSA şi alte întărzieri în dezvoltare, utilizând tehnici specializate: ABA, TEACCH, PECS, Metoda FEUERSTEIN, logopedie, kinetoterapie. De asemenea, copiii sunt stimulaţi prin intermediul terapiilor alternative, precum terapia asistată de animale, interacţiunea prin muzică şi mişcare, integrarea senzorială şi terapia ocupaţională.
La nivel naţional, AAT luptă pentru adoptarea sau schimbarea legislaţiei, în scopul creşterii calităţii vieţii persoanelor cu TSA. Peste 300 de copii cu autism înscrişi în programe de intervenţie având ca rezultat o îmbunătăţire a capacităţii de interacţiune socială, a abilităţilor cognitive, incluziune şcolară, dezvoltarea abilităţilor de viaţă independentă şi o mai bună capacitate de gestionare a emoţiilor, constituie bilanţul activităţii Asociaţiei Autism Transilvania
Redactori: Alina Nechita și Andrea Nagy