Luiza-Teodora Mihai, pasiunea pentru lingvistică și munca din spatele succesului remarcabil

Luiza-Teodora Mihai, pasiunea pentru lingvistică și munca din spatele succesului remarcabil

339
0

Dedicăm această ediție „România de nota 10” performanței în educație, elevilor olimpici români care au strălucit și în acest an pe podiumul internațional.

Au revenit acasă cu foarte multe medalii, obținute la diferite discipline – matematică, informatică, științele naturii, geografie sau lingvistică.
Despre această din urmă materie vorbim și noi astăzi cu o elevă…de aur, pentru că Luiza-Teodora Mihai a obținut medalia de aur la Olimpiada Internațională de Lingvistică din Brazilia. Luiza este elevă în clasa a X-a la Colegiul Național din Iași, unul dintre colegiile de elită din țară, cu rezultate excepționale la olimpiade.
În studioul Radio Iași a fost prezentă și doamna profesor Antonina Bliorț, profesor de limba română la Colegiul Național Iași, coordonatoarea ei.

Ediția din acest an a Olimpiadei Internaționale de Lingvistică a avut loc în Brasilia, capitala Braziliei, între 23 și 31 iulie, și a reunit peste 250 de participanți din 37 de țări.
România a fost reprezentată de opt elevi, împărțiți în două echipe și însoțiți de trei profesori coordonatori.
Rezultatele lotului României, selectat în urma participării la Olimpiada Națională de Lingvistică și apoi la Olimpiada de Lingvistică Asia Pacific, sunt următoarele:
– Luiza-Teodora Mihai, Colegiul Național Iași, medalie de aur;
– Matei Chirilă, Liceul Teoretic „Nicolae Bălcescu” Cluj-Napoca, medalie de argint;
– Mihaela Anghel, Liceul Teoretic „Alexandru Ghica” Alexandria, medalie de argint;
– Karina-Adriana Stăncescu, Colegiul Național „Carol I” Craiova, medalie de argint;
– Elena Păvăloaia, Colegiul Național „Sfântul Sava”, medalie de bronz;
– Ioana Steliana Barbu, Colegiul Național „Spiru Haret” Tulcea, mențiune de onoare;
– Sergiu Manea, Colegiul Național Pedagogic „Carmen Sylva” Timișoara, mențiune de onoare.

Potrivit organizatorilor, Olimpiada Internațională de Lingvistică are o abordare transdisciplinară și presupune rezolvarea de probleme complexe. Subiectele au ca punct de plecare diversitatea de limbi și dialecte ale lumii și implică diferite aspecte lingvistice – sunetele limbii, semnificațiile cuvintelor și expresiilor, structurile gramaticale, sistemele de scriere și dinamica mentală și socială a limbilor – iar participanții trebuie să analizeze datele și să înțeleagă caracteristicile unei limbi necunoscute, nu pe baza competenței în limbi străine sau a cunoștințelor teoretice, ci mai degrabă folosind propriile capacități analitice, comunicaționale și culturale.
Ce face inedită această competiție este faptul că lingvistica nu se învață la școală. Necesită, deci, o pregătire individuală intensă pentru a putea face față rigorilor și provocărilor de la olimpiadă. Elevii pasionați și dedicați deprind tainele lingvisticii și a componentelor ei (fonetică, semantică, semiotică, morfologie, sintaxă, gramatică, fonologie, stilistică ș.a.) cu ajutorul profesorilor coordonatori, al specialiștilor Institutului de Lingvistică „Iorgu Iordan – Alexandru Rosetti” al Academiei Române și al celor de la Universitatea din București, cei mai mulți dintre ei foști participanți.
Studiul individual este esențial, „fiind vorba de o olimpiadă pentru care te pregătești încă din clasa a V-a”, spune Luiza. Ea coordonează și Clubul de Lingvistică al Colegiului Național Iași și este unul dintre organizatorii concursului de profil din cadrul aceleiași unități de învățământ, ce are loc în fiecare an, începând din 2017, activități care alcătuiesc toată această muncă cronofagă, constantă și dificilă, încununată, iată, cu un rezultat de excepție, în acest an.

„Fiecare limbă reflectă și o filosofie, un fel de a interpreta lumea. Cred că și de asta este atât de provocatoare această olimpiadă”.

Luiza ne-a povestit despre parcursul ei până la etapa internațională, despre complexitatea problemelor de lingvistică din cadrul competiției din Brazilia – pentru care trebuie să „aduni” cât mai multe cunoștințe despre locuri din toate colțurile lumii (care au legătură directă cu tot ce înseamnă limbă, limbaj, vorbire) – și despre cât de mult a ajutat-o să-și valorifice timpul participarea la Olimpiada de Lingvistică.

„O olimpiadă care testează un spectru larg de cunoștințe, există contexte culturale, nu se rezumă doar la studiul limbajului și al anumitor limbi vorbite sau aproape nevorbite, ci și la spațiul geografic, istoric și cultural în care s-a dezvoltat un grai, un dialect, o limbă”, subliniază prof. Antonina Bliorț. Potrivit acesteia, „o parte foarte interesantă a olimpiadei este premierea (…) Elevii au posibilitatea, la finalul concursului, să vadă unde au greșit și care erau rezolvările, profesorii din comisia de evaluare explicând toate aceste aspecte de față cu participanții (…) Este și o formă de învățare foarte bună.”

Mai departe, Luiza își dorește să urmeze Arhitectura, însă spune că lingvistica va rămâne mereu pasiunea ei. Vom auzi cu siguranță de ea și atunci când România va fi gazda Olimpiadei Internaționale de Lingvistică, în 2026. Așa că…stați aproape!

Realizator: Letiția Gheorghiu

Editare video: Bogdan Zlei

Sursă foto: Olimpiada de Lingvistică România, Clubul de lingvistică al Colegiului Național Iași, Radio Iași