Rolul profesorului este de a crea oportunități prin care să îi pună în valoare pe elevi. Ei pot deschide singuri uși, explorează, cercetează, dar au nevoie de ghidaj. Un ghid pentru elevii săi este și profesoara Ema Patrichi, care de mai bine de două decenii, construiește caractere frumoase și se implică trup și suflet în educația și bunăstarea elevilor.
Ema este un om deosebit de creativ, cu spirit dinamic și inovator, fiind un reper pentru comunitatea în care predă, dar și pentru alți colegi din țară. A obținut premiul „Merito” pentru contribuția sa extraordinară la transformarea educației și găzduiește blogul „Ema la școală”, care îi inspiră pe mii de oameni și în care propune activități creative pentru școlari.
Ema Patrichi s-a născut în Bacău și a fost un copil autodidact. Își alegea de la bibliotecă cărți despre cum să studieze anumite lucruri, pe cont propiu. Ca orice copil și-a dorit mai multe meserii de-a lungul timpului: cântăreață, medic, sau detectiv, pentru că adora romanele polițiste. Însă o conjunctură fericită și sfatul dublat de intuiție al mamei sale au îndrumat-o pe Ema spre cariera didactică. A absolvit Liceul Pedagogic în Bacău, ulterior a urmat Facultatea de Filologie Română-Engleză la Târgu Mureș, un masterat și un doctorat în critică literară.
A preda în școală, în sistemul formal, presupune un proces tehnic, riguros, supus programei. Însă profesorul dedicat simte dorința de a adapta informația la nivelul intereselor copiilor. Ema Patrichi caută, permanent, formule creative prin care poate ajunge la mintea și sufletul elevilor săi. Formula sa de succes este cea de joc. Băncile în sala de clasă sunt așezate astfel încât, în mijloc să rămână un spațiu liber. De exemplu, la ora de matematică, le propune elevilor săi, din clasa a treia, un joc cu numere pe cartonașe, așezându-i în cerc. În funcție de sarcinile primite caută, împreună, soluții. Acest lucru creează dinamism, activitatea devine una foarte plăcută, iar elevii sunt încurajați să fie creativi.
„Să ne-ntindem la citit” este o altă activitate pe care Ema o desfășoară acum cu copiii, pentru a-i stimula să îndrăgească mai mult lectura. Ideile de predare creativă îi vin cu ușurință Emei și derivă din necesitatea de a junge la puterea de înțelegere a copiilor. Își petrece mult timp explorând diverse aplicații și răsfoind cărți pentru a face învățarea mai ușoară, căutând să găsească un echilibru între partea dinamică și cea statică a lecțiilor predate.
La școală se vorbește mult despre emoții, fie despre cele care creează stări de euforie, fie despre cele negative. Elevii nu își pot recunoaște și gestiona singuri emoțiile, de aceea învățătoarea Ema desfășoară numeroase activități de dezvoltare personală, pentru ca elevii să poată identifica și analiza orice trăire. Printre tehnicile de conștientizare a emoțiilor folosite de Ema se numără și jocurile de socializare sau îmbrățisările calde, oferite din toată inima.
Ema Patrichi este profesor în învățământul primar, la Școala Gimnazială „Dacia” din Târgu Mureș. Colegii, dar și părinții elevilor o cunosc cel mai bine de pe blogul „Ema la școală”, care este urmărit pe Facebook, de aproape 30 de mii de persoane. Ideea care a dat naștere acestui blog, a fost preluată de Ema de la profesorii cu care a interacționat în Statele Unite, unde a locuit un an de zile, făcând și voluntariat la școală. A conceput acest blog ca pe un jurnal online, o bibliotecă de resurse, în care se regăsesc activități care se pot desfășura la clasele primare. Și debutanții în învățământ se inspiră de pe blogul Emei, din articole care explică întregul demers al activității de predare și oferă idei concrete.
Ema Patrichi este unul dintre cei 12 premianți ai Galei MERITO 2021, eveniment care recunoaște meritele dascălilor care contribuie la transformarea educației și se înscriu astfel în comunitatea profesorilor valoroşi ai României, recunoscuți anual de „Romanian Business Leaders”. „Educația este despre a face lucruri în echipă”, este convingerea Emei, iar acest premiu se datorează colaborării în permanență cu colegii, părinții și elevii.
Cea mai importantă schimbare din structura anului școlar 2022–2023 este renunțarea la semestre și introducerea, oficial, a noțiunii de „module”. Au apărut vacanțele mobile și noi reguli privind tezele, notarea elevilor și calcularea mediilor. Învățământul primar funcționa oarecum, după această structură, modificarea nu aduce astfel, mari schimbări, însă este un bun prilej pentru profesori de a-i evalua pe elevi și în alte moduri, spune profesoara Ema Patrichi, prin proiecte și observare.
Pentru o mai bună valorizare a profesorilor din România, în sistemul educațional ar fi necesare câteva schimbări importante, de pildă, cursurile de formare și predare interactivă ar putea fi inițiate de sistemul nostru de învățământ, și nu de organizații conexe. Ema Patrichi le propune elevilor săi teste rapide, care nu sunt notate în catalog, ci sunt corectate chiar de către elevi. Acolo unde nu au reușit să scrie răspunsul corect, îl completează, ulterior, cu altă culoare. Testările realizate în acest mod reprezintă forme foarte bune de învățare.
Ema Patrichi continuă să caute răspunsuri la tot felul de întrebări și să propună soluții pentru problemele cu care se confruntă la clasă. Chiar în aceste zile îi învață pe elevii săi să cânte la flaut, într-un mod inedit. Scopul său este de a găsi metode creative prin care să crească elevi independenți și empatici.
Realizator: Veronica Ilie
Fotografii din arhiva învățătoarei Ema Patrichi