Pe zi ce trece ne dăm seama că fiecare parte a vieții noastre este legată de tehnologie într-un fel sau altul. Dezvoltarea tehnologiei nu se limitează la un anumit sector, diferitele sectoare ale societății și toate industriile dezvoltă noi tehnologii în funcție de nevoile și cerințele lor.
Din anul 2015, la Cluj, Asociaţia “Descoperă-ţi pasiunea în IT” derulează programul Academia DpIT, un program de educație practică prin care liceenii și studenții sunt ajutați să descopere lumea tehnologiei, a inovației și antreprenoriatului, prin corelarea practicii cu dobândirea cunoștințelor tehnice și socio-umane. Provocarea pe care o primesc elevii și studenții de la bun început este să dezvolte un produs util și inovativ. Aceștia sunt susținuți să-și transforme visele în realitate primind din partea organizatorilor programului, timp de șase luni, tot suportul necesar pentru transformarea ideii lor în prototip: cursuri și mentorat pe parte tehnică și de management, dezvoltare de proiecte și lucru în echipă la proiecte, business și noțiuni de bază în antreprenoriat, expunerea produselor realizate și promovarea lor.
Peste 1000 de liceeni și studenți au absolvit acest program de educație practică în cele șapte ediții ale programului,spune Liliana Ștefan Cazacu, președinte al Asociației DpIT.
Programul a pornit de la un grup de profesori de informatică din Cluj – Napoca, acestora li s-a alăturat o companie de IT și cele două mari universități din Cluj , Universitatea Babeș Bolyai și Universitatea Tehnică . În anii care au urmat s-au alăturat și alți parteneri de business, avem 12 companii care ne susțin. Orice licean sau student poate aplica la programul Academia DpIT, program implementat la nivel național. Înscrierile se fac în luna februarie, on-line, prin intermediul unui formular disponibil pe website-ul academiei. Urmează apoi procesul de selecție, iar candidații care sunt acceptați beneficiază timp de 6 luni, prin training, practică, mentorat, de tot suportul necesar pentru a-și transforma ideile în produse viabile. La finalul programului participații devin astfel capabili, muncind în echipă sub îndrumarea mentorilor, să creeze produse viabile , utile, pornind de la idee și până la prototip, prin înțelegerea proiectelor nu doar din unghi tehnic ci și din perspective manageriale de marketing sau antreprenoriale.(Liliana Ștefan Cazacu, președinte al Asociației DpIT)
18 aplicații cu utilități în diferite domenii au reușit să creeze absolvenții Academiei din acest an. Fiecare echipă formată din liceeni sau studenți și-a dezvoltat proiectul sub îndrumarea unui mentor. Daniel Bran, senior software developer la Fortech,este mentor de 4 ani în cadrul programul “Descoperă-ţi pasiunea în IT”.Daniel spune că mentorul joacă mai multe roluri în cadrul echipei.
Mentorul nu este doar un mentor, este un manager care trebuie să gestioneze timpul pentru că trebuie să ne încadrăm într-un interval de timp în care trebuie să învățăm , în care trebuie să dezvoltăm un produs și, la final,să ne prezentăm la un concurs în care să câștigăm și premii. Mentorul trebuie să intervină de pe mai multe arii: partea de management, partea de mentorare, ajută la dezvoltarea aplicației cu sfaturi și îi ajută pe elevi să-și descopere ideile , să comunice. El este piesa care trebuie să motiveze oamenii , pentru că dacă nu vine motivația de la mentor, atuncilucrurile nu ies atât de bine, nu se ajunge pe podium. Pentru a ajunge pe podim participanțiitrebuie să fie motivație, trebuie să fie management și trebuie să fie organizare. Mentoratul a fost întotdeauna o pasiunea a mea. Îmi place să împărtășesc generației tinere din cunoștințele, experiența și abilitățile mele .( Daniel Bran, senior software developer la Fortech)
Academia “Descoperă-ţi pasiunea în IT” este un program care are ca scop dezvoltarea unei generații de tineri capabili să se adapteze la provocările viitorului. Fiecare promoție de absolvenți ai Academiei DpIT participă la Expoziția aplicațiilorla finalizarea cursurilor.
Cei 110 elevi şi studenţi selecţionaţi în ediția 2021 au creat aplicații aflate în stadiul de prototip, cu utilitate în rezolvarea unor nevoi reale din domenii precum siguranța şi confortul cetăţeanului, smart mobility, HoReCa, calitatea administraţiei publice şi protejarea mediului, dezvoltând cu succes soluţii complexe IoT (Internet of Things) sau care implică concepte din cele mai noi tehnologii, precum AI (Artificial Intelligence).
Cătălina Petruş și Bogdan Marcu sunt reprezentanți ai echipei clujene BITLINE care a dezvoltat “SmartDash Cart” , un cărucior smart care permite gestionarea uşoară a cumpărăturilor, cu plata produselor instant, fără a mai trece pe la casele de marcat.
Paula Dörr este membru în echipa sibiană CODE BREWERS. Această echipă a dezvoltat produsul “MyTree”, o aplicaţie care contribuie la reducerea dioxidului de carbon printr-o super idee de “adopţie” a pomilor.
Mihai Stancu este membru în echipa orădeană MOVE IT, echipă care a dezvoltat “Foodainer” , un recipient inteligent care ne atenţionează când produsele din el sunt pe cale să se termine şi le adaugă automat pe lista de cumpărături.
În cadrul expoziției aplicațiilor au fost prezentate anul acesta 18 aplicații din care, în urma unui proces de jurizare, cele mai bune vor fi premiate în 4 noiembrie. Aplicațiile prezentate de către absolvenții DpIT 2021 demonstrează încă o dată că România are tineri talentaţi care pot genera valoare prin inovaţie, dar care au nevoie de susţinere în această direcţie.
În ceea ce privește rezultatele Academiei DpIT, Liliana Ştefan-Cazacu, președinte al asociației, spune:
O statistică pe care am realizat-o pentru absolvenții din ultimele ediții a scos în evidență faptul că 98% dintre absolvenți au ales să continue pe direcția de informatică și să urmeze facultăți de profil, iar 95,15% dintre aceștia au ales să urmeze cursurile în Cluj-Napoca, la cele două mari universități , Universitatea Babeș Bolyai și Universitatea Tehnică.
Academia DpIT este un program prin care tinerii au acces gratuit la mentorat de calitate din partea unor specialişti din domeniu.Pe lângă proiectul Academia DpIT, organizația mai are în derulare 3 programe prin care susține educația și dezvoltarea în domeniul tehnologiei, programe dedicate învățământului preuniversitar.
SpecialProf – un program prin care este facilitat accesul profesorilor la cursuri de specialitate în domeniul IT.
Programul RoboClub – în cadrul căruia se derulează ateliere de robotică prin care copiii din învățământul primar sunt introduși în tainele construirii, programării și controlul roboților.
Anul acesta, împreună cu o companie de IT, asociația a demarat programulRoboți pentru școlice are ca scop îmbunătățirea bazei materiale didactice a mai multor școli din județele Cluj și Mureș.
În spatele acestor proiecte se află o echipă de oameni frumoși care au ales să sprijine educația elevilor și a studenților oferindu-le din timpul lor, din cunoștințele lor, din experiența lor.
Realizator: Rodica Tulbure