Bun găsit la o nouă ediție a emisiunii România de nota 10 pe frecvențele Radio România Regional. Alina Nechita a ales pentru astăzi un subiect foarte drag ei: performanțele elevilor clujeni la olimpiadele naționale și internaționale din anul școlar trecut. Vom afla ce înseamnă pregătire pentru etapa națională de olimpiadă, cât de importantă este chimia elev-profesor pentru un rezultat final bun la o astfel de competiție, dar și cât e de „la modă” să fii bun la învățătură.
Motivația și succesul determină indivizii în orice profesie. În cadrul școlii, este foarte important să sărbătorim și să recunoaștem lucrurile deosebite, performanțele pe care elevii le realizează, atât în interiorul cât și în afara unității de învățământ. Urmărirea progresului studenților care cresc și își îndeplinesc obiectivele sau descoperă noi pasiuni din materiile școlare ar trebui să reprezinte una din îndatoririle de bază ale unui cadru didactic dedicat. Recunoașterea talentelor elevilor favorizează relații puternice cu ceilalți colegi de la clasă și nu numai, dar și între elevi și profesori. Astfel școala poate deveni un mediu pozitiv în care elevii să se simtă apreciați.
În județul Cluj, în anul școlar 2017-2018 au fost câștigate la olimpiade naționale și internaționale 243 de premii, dintre care 46 întâi și 11 la competițiile internaționale. Au fost premiați 111 elevi din învățământul cu profil teoretic, 16 din cel tehnic și 116 din cel vocațional.
Maria Daisa a câștigat locul III pe țară la olimpiada de religie din acest an. Profesoara ei, Petronela Taloș spune că a știut de la început că Maria va putea avea succes datorită înclinației fetei spre limba și literatura română.
Elevii laureați olimpici sunt produsul școlilor românești; a unora dintre ele. Până la prestațiile de excepție din concursurile internaționale, elevii trebuie învățați, îndrumați și încurajați spre performanță, de către profesori. Între școala obișnuită, „din sistem”, unde elevul olimpic este înscris la fel ca toți ceilalți, și performanța sa deosebită, există un întreg capitol ce cuprinde pe lângă pasiune, pregătirea suplimentară, testările, orele de nesomn, emoțiile și multe altele.
Alpar Palko este olimpic premiat național la trombon și laureat la două concursuri internaționale, anul acesta, iar Dumitru Mureșan este profesorul lui. I-am invitat pe amândoi la poveste și așa am aflat că Palko a ajuns să studieze trombonul, din întâmplare.
Alina Popescu iubește geografia de la prima întâlnire cu această materie. A avut multe rezultate de-a lungul anilor de gimnaziu și de liceu, la olimpiadele naționale. Acum este studenta, iar rezultatul bun obținut la olimpiada națională de geografie din anul școlar trecut i-a adus o intrare fără examen la Facultatea de Geografie de la Cluj. Alina povestește cu atât de multă pasiune despre această materie, încât sunt sigură că va reuși să-și împlinească visul de a deveni un bun avocat internațional pentru protecția mediului.
Nu contează că sunt puțini acești elevi buni, cu drag de carte și dornici de experiențe competitive de succes, precum olimpiadele, ci contează că trendul elevilor buni la învățătură este ascendent. Practic, să înveți este cool.
Realizator: Alina Nechita