Concursul Naţional al Cercurilor de Lectură desfăşurat la Cluj-Napoca, în perioada 1-5 septembrie, a reunit elevi şi profesori din judeţele Arad, Suceava, Cluj, Iaşi, Gorj, Botoşani. Iniţiat în anul 2004 de către 20 de profesori, acest proiect este un concept al Asociaţiei Profesorilor de Limba şi Literatura Română ”Ioana Em. Petrescu”.
În prima fază a fost un proiect de cercetare şi experimentare realizat pe un număr de aproximativ 2000 de copiii, atât din mediu urban cât şi din mediul rural. Profesorii implicaţi în proiect au dorit să afle de ce nu citesc copiii. După cercetarea realizată profesorii au încercat să elaboreze un concept pe care timp de un an l-au susţinut voluntar fiind vorba de nişte activităţi numite cercuri de lectură, cercuri care se desfăşurau în afara orelor de curs. În timp, acesta a căpătat amploare , devenind un proiect de cercetare didactică.
Activităţile derulate în cadrul fiecărei ediţii a „Lecturiadei Elevilor” se desfăşoară sub emblema „Şcolii Solomonarilor, a lui Solomon Marcus” . Aceste activităţi au implicat şi în acest an cercetători, coregrafi, jurnalişti şi scriitori dornici să împărtăşească experienţele lor de lectură tinerilor participanţi. Cele zece reguli fixate de Solomon Marcus în decalog sunt regulile care ghidează într-un fel căutările cititorilor în planul intelectual, sunt regulile potrivit cărora elevii învăţă să crească prin lectură şi să descopere lumea cărţilor.
Proiectul a câştigat tot mai multă încrederea a fost valorizat de fiecare dată de către Ministerul Educaţiei şi iată s-a ajuns la această ediţie dedicată chipurilor şi oamenilor ,spaţiilor reale, spaţiilor exterioare, jurnalismului narativ , dar şi spaţiilor interioare pe care le construim prin lectură în inima noastră şi în imaginarul personal. Suntem împărţiţi anul acesta în două secvenţe care sunt practic organizate în funcţie de cele două fire călăuzitoare ale proiectului, poezia şi jurnalismul narativ, adică spaţiile interioare şi spaţiile exterioare, activitatea desfăşurându-se în cadrul Bibliotecii Judeţene „ Octavian Goga”, unde elevii au posibilitatea să viziteze secţiunile bibliotecii, colecţia de carte rară şi să lucreze într-un spaţiul benefic.(prof. Titiana Zlătior)
„Lecturiada Elevilor 2017” a adunat trei momente care s-au succedat pe parcursul acestui an , totul derulându-se sub titlul, „ A fost un loc pentru fiecare”. Prima etapă s-a derulat în luna martie , elevii au participat la concursul , „Un mărţişor pentru fiecare”, un concurs de micro recenzii de cărţi , în care se aduna idea fundamentală a cărţii ce urma să fie dăruită , a doua etapă a constat într-un concurs de scriere creativă pornind de la ideea regăsirii chipului nostru ascuns în drumurile şi popasurilor noastre legendare . A treia etapă s-a derulat sub forma unui concurs de portofolii ce trebuia să cuprindă întâmplări, poveşti care ţineau de cotidian. Elevii cu cele mai bune rezultate au fost invitaţi la Cluj, unde au avut posibilitatea să participe la o serie de ateliere.
Au fot cinci ateliere cu deschidere spre poezie, jurnalism narativ , fotografie,muzică şi dans. Fiecare dintre aceste zile au fost puse sub un semn. Prima zi s-a derulat sub semnul cuvintelor şi a semnificaţiilor lor , „locuri şi inimi”, ziua a doua sub semnul realităţii ,” realitatea înţeleasă şi realitatea cu multe ghilimele de rigoare”. Pentru ziua a treia s-a ales „locuri şi locuri”. Totul a pornit de la locurile cunoscute sau mai puţin cunoscute ale oraşului, iar pentru ziua a patra s-au ales „locuri ale prezenţei”. Ultima zi a fost rezervată „locurilor din inimă”. (prof. Monica Onojescu – inițiatoarea proiectului)
Ediţia din acest an a „ Lecturiadei Elevilor” a cuprins şi un atelier de dans. De ce dansul şi în mod special, menuetul apare în programul Lecturiadei am aflat de la profesoara – Corina Dindelegan , coordonatoarea atelierului.
Pentru copii e foarte important să vadă tot felul de forme de manifestare a artei . Putem citi semnele, putem citi mişcările, expresia feţei , toată lumea este preocupată de body language şi în felul acesta ar fi interesant să vedem ce simbolistică avea de fapt menuetul la vremea când se dansa la curtea Regelui Ludovic al XIV-lea , spre deosebirea de simbolistica pe care a căpătat-o termenul între timp, pentru că îl putem găsi acum de la denumiri de obiecte , de aparate, produse casnice, băuturi… Termenul menuet apare în foarte multe locuri, dar nu este sigur că elevii ştiu ce înseamnă, şi atunci ne-am gândit să le vorbim despre acest dans şi chiar să şi încerce să danseze câţiva paşi la indicaţiile coregrafei , Codruţa Oancea, de la Studiourile de Balet „Simona Noja”.
Când se vorbeşte despre lectură , iată se poate vorbi nu numai în sensul de a se citi carte beletristică, lectura este lectura imaginii, a filmului, a dansului, cu alte cuvinte şi acestea sunt forme de lectură cuprinse în activităţile „Lecturiadei Elevilor”.
Lectura după cum bine ştiţi îmbogăţeşte cultura generală, dezvoltă abilitatea de-a învăţa, de-a munci, dezvoltă memoria,îmbogăţeşte vocabularul. Cartea este şi va fi un instrument esenţial pentru educaţie.
Mihai Eminescu spunea : „Citeşte! Citind mereu, creierul tău va deveni un laborator de idei şi imagini, din care vei întocmi înţelesul şi filosofia vieţii”.
Comments are closed.